contentstrategie

KEM Kliniek


De KEM Kliniek staat voor hoogwaardige medische zorg met persoonlijke aandacht voor de cliënt, als het om orthopedische en plastische chirurgie gaat. Sauerkraut LWC heeft de corporate identity van de KEM Kliniek en website verzorgd.



Artikel FD, september 2013

Sinds enkele maanden is Nederland een nieuwe privékliniek rijker. De KEM Kliniek is een initiatief van zorgondernemer Karim El Mortadi (34).
De helft van de academische ziekenhuizen kan gesloten worden, stelt zorgondernemer Karim El Mortadi. ‘Ze zitten allemaal vol, maar dat is niet omdat ze zo snel of efficiënt werken.’ Als het aan hem ligt wordt zijn net geopende KEM Kliniek in het Utrechtse dorp Renswoude een blauwdruk van hoe zorg in Nederland ingericht moet worden.

Efficiënt
In het ideale scenario van El Mortadi richten academische ziekenhuizen zich op ingewikkelde ingrepen en wordt routinematige zorg ondergebracht bij zelfstandige behandelcentra (zbc’s) zoals KEM. Het zijn ingrepen waarvan El Mortadi er meerdere per dag kan doen. Door die processen zo efficiënt mogelijk in te richten, kan er tegen lagere kosten en met een hogere omloopsnelheid, gewerkt worden.
El Mortadi’s budget is hoogstens 70% van dat van academische ziekenhuizen. En er zit nog rek in. ‘Als ik hier 30% in moet leveren, dan is er nog altijd geen sprake van liefdadigheid’, zegt de Amsterdammer.

ZZP'er
Zoals El Mortadi het ziet vervult zijn privékliniek een faciliterende rol in het nomadenbestaan dat veel specialisten leiden. Het gros heeft geen eigen kliniek, maar trekt als zelfstandige zonder personeel (zpp’er) door het land. Daar waar operaties te bundelen zijn tot een efficiënte dagindeling strijken ze neer. ‘Het moeten van die straten zijn, veel van hetzelfde doen.’ Een vaste ploeg van zzp’ers staat hem bij.
De KEM Kliniek richt zich vooral op laagcomplexe zorgprocessen zoals orthopedie en onverzekerde zorg zoals plastische chirurgie. Een nachtje blijven kan, maar slechts in beperkte mate. De kliniek draait nu nog op een kwart van haar kracht, zo’n anderhalve dag per week. Tegen oktober moet de capaciteit verdubbeld zijn naar drie dagen in de week.

Unieke plek
Het ondernemen zit El Mortadi in het bloed. Tijdens zijn opleiding tot anesthesist was hij medeoprichter van PDA-Shop. Dat bedrijf werd verkocht aan webwinkel Coolblue. Later richtte hij een gecombineerd detacheringsbureau en bemiddelingsbedrijf op voor zzp’ers in de zorg, Medicplan.
Gevolgd door AMNG, een inkooporganisatie voor ketenzorg. In ruil voor een kleine marge biedt deze onderneming kleine zbc’s de inkoopvoordelen die normaal alleen beschikbaar zijn voor grote academische ziekenhuizen. Medicplan is afgelopen jaar gefailleerd. AMNG staat er beter voor en schrijft een jaar na oprichting een omzet van ‘boven de zes nullen’.
In april hoorde El Mortadi dat er een pand in Renswoude zou vrijkomen waar tot dan toe een tandartsenpraktijk was gevestigd. Hij belde zijn relaties, maakte een rekensom, sprak zijn reserves aan en hielp op 8 juli de eerste patiënt. ‘De keuze was snel gemaakt. Ik ben daar ooit ingevallen. Een landweggetje, koeien, als je staat te opereren kijk je recht in de tuin. Het is een unieke plek.’

Belang
De kliniek is gefinancierd zonder tussenkomst van de bank. Om hoeveel geld het gaat, wil El Mortadi niet zeggen, maar duidelijk is dat het om een substantieel bedrag gaat. De verdiensten zijn navenant. Een dag plastische chirurgie levert al snel €30.000 op.
De ondernemer verwacht dat zbc’s de komende jaren aan belang zullen winnen. ‘Behoeftes veranderen. Een patiënt gaat echt niet meer rustig zes weken op een kijkoperatie zitten wachten. Die googelt even en zegt dan: “Ik wil naar kliniek X waar ik morgen geholpen word.”