contentstrategie

Vergeet de body niet

Ook deze week wil ik aandacht schenken aan een video van Google’s Matt Cutts. In een korte presentatie zet Matt uiteen dat het zeer belangrijk is goede content aan te bieden. Teveel mensen focussen zich op de head van een website en vergeten de body. De head is in feite dat deel dat bedoeld is om zoekmachines zoals Google te informeren over de inhoud van de pagina. Denk hierbij aan de page title, de metatags: ‘description’ en ‘keywords’  Het is echter veel belangrijker dat de content zelf van hoge kwaliteit is zodat de bezoeker en gebruikers van Google een waardevolle en relevante pagina zien.

Zijn statement wordt kracht bijgezet doordat hij de video als een zwevend hoofd en zonder lichaam presenteert. In deze video verwijst Matt ook naar een aankomende algoritme update waarbij Google een beter onderscheid probeert te maken tussen populariteit en daadwerkelijke autoriteit. Volgens Matt wordt pagerank nog teveel gezien als een maatstaf voor populariteit in plaats van autoriteit. Dit is niet juist. Neem bijvoorbeeld pornosites. Ze zijn mateloos populair hoewel er weinig mensen zijn die er naar toe linken. Bepaalde overheidssites daarentegen ontvangen vaak flink wat links ook al worden ze nauwelijks bezocht.

Google tracht steeds meer ware autoriteit te onderscheiden. Dat zou Google bijvoorbeeld kunnen doen door zoektermen nog beter in een bepaalde niche te plaatsen. Denk dan aan de medische niche. Wanneer veel medische websites linken naar een bepaalde site en ze hiervoor een specifieke medische anchortekst gebruiken, dan is dit voor Google een signaal dat de site wellicht een medische autoriteit is.

Kortom Google zal beter inzicht krijgen in de relevantie van de links. Ik vermoed dat de waarde van puur populaire content wat zal afnemen ten opzichte van relevante content. Ik zou dan ook adviseren contentbudget aan te wenden voor videoproducties, blogs, infographics, beeldmateriaal etc waarmee autoriteit versterkt wordt.

Deel dit artikel

  • Google+