contentstrategie

Twitter ads afgestemd op het weer

De Wall Street Journal berichtte deze week dat Twitter en The Weather Company een overeenkomst hebben gesloten. Deze samenwerking zal adverteerders de mogelijkheid geven advertenties af te stemmen op het weer. Denk bijvoorbeeld aan een fabrikant zonnebrandcrèmes die een specifieke doelgroep binnen een bepaald geografisch gebied bereikt wanneer er aan bepaalde weercondities is voldaan.

Je kunt dit zien als weer een verdere ontwikkeling en aanscherping van toenemende relevantie voor de eindgebruiker. De koppeling met weerdata is natuurlijk vooral interessant voor producten die direct met het weer te maken hebben zoals sneeuwschoenen, regenpakken, zonnebrillen en aanbieders van recreatieproducten. Hoewel de er door deze ontwikkeling minder sprake zal zijn van waste blijft het in essentie toch een vorm van old school reclame waarbij de ontvanger geïnterrumpeerd wordt. Warm weer betekent niet perse dat ik zit te wachten op zonnebrandcrème. En mocht mijn zonnebrandcrème nu net op zijn dan wil ik misschien wel die crème zonder chemicaliën op 100% natuurlijke basis. Kortom, er is nog steeds een flinke kans dat de eindgebruiker niet zit te wachten op deze aanbieding.

Ik zou zelf liever zien wanneer relevante producten een zinvolle aanvulling zijn op specifieke content. Binnen een weerapplicatie zou bijvoorbeeld een onderdeel kunnen zitten met stralingsinformatie. Als gebruiker van de app kun je dan een foto van je huid maken zodat de app je een advies kan geven over de uren wanneer je de zon moet vermijden en welke factor je zou kunnen smeren. Het zou dan handig zijn wanneer je vanuit deze app direct een crème kan bestellen, binnen een uitgebreid aanbod.

Deel dit artikel

  • Google+