contentstrategie

Super Jenga goes Viral

Begin april kwam het high tech bedrijf voor bouwconstructies, Caterpillar met een video van het grootste Jenga game ooit gespeeld. In deze video verplaatsen de machines blokken hout van 300 kilo per stuk binnen een bouwwerk van 8 ton. Binnen enkele dagen nadat de video op YouTube werd gepubliceerd genereerde de video al ruim 1 miljoen hits.

Volgens Nicole Serena, als social community manager werkzaam bij de marketingdivisie  wereldwijd verantwoordelijk voor het merk Caterpillar, klom het aantal views naar 1,5 miljoen en bijna 30 miljoen impressies op Twitter.

Het is interessant om te kijken wat er achter dit succes zit. Wat zijn de kritische succesfactoren?

Nicole is vrij open over strategie die ze gevolgd hebben om deze video succesvol te maken. Op de eerste plaats zijn de 118.000 werknemers van Caterpillar plus 160.000 werknemers van dealers de belangrijkste ambassadeurs van het merk. Het is daarom cruciaal deze mensen enthousiast te maken. Zodat zij de video's verspreiden binnen onder hun vrienden en familie.

Daarnaast zijn er veel social media kanalen aanwezig binnen het bedrijf Caterpillar en binnen de bedrijven van de dealers. Voor de duidelijkheid, Caterpillar heeft 178 dealers wereldwijd in 20 industrieën. De marketingafdeling heeft de verschillende social media accounts gesegmenteerd op basis van merk, industrie en dealer. Deze grote hoeveelheid accounts dienen optimaal ingezet te worden.

Met betrekking tot de inhoud van de video zegt Nicole het volgende:

“We’ve posted over 1,500 videos and had almost 20 million video views,” confirmed Serena, “When we started planning this video last fall, we knew our customers were very active on YouTube and hungry for video content, but we didn’t want to create just another product video.”

Het is duidelijk dat het hier om een uitdaging gaat die toespeelt op typische uitdagingen  waar projectontwikkelaars soms dagelijks mee te maken hebben. Dit maakt de video reëel. Dit doet me denken aan de video's van Blendtec. In deze video's werden in een laboratorium door de CEO van blentec non food producten door de blender gegooid met de vraag: “will it blend?”.  Inhoudelijk zou je key elementen kunnen benoemen als inspelen op een fascinatie voor technologische hoogstandjes op een manier gepresenteerd zodat er een enorme spanningsboog opgewekt wordt. Daarbij wordt er met betrekking tot de werknemers als belangrijkste ambassadeurs ingespeeld op een gevoel van trots en identiteit. Het is natuurlijk geweldig om te werken voor en geassocieerd te worden met de top binnen een bepaalde branche. Je zou je het een onschuldige en gelimiteerde vorm van opscheppen kunnen noemen

Deel dit artikel

  • Google+