contentstrategie

Startups voor dummies: deel 3

Wanneer je mijn belangrijkste bevinden van de vorige twee blogs samenvat dan zou je kunnen zeggen dat ik een grote voorkeur heb voor korte domeinnamen die niet generiek of een beetje generiek zijn. In het ideale geval roepen ze een emotie op en geven het merk karakter. Negatieve associaties, ook al heeft het niets met het merk of product van doen, kunnen beter vermeden worden.

Zoals ik hopelijk al in de vorige blogs duidelijk heb gemaakt is mijn manier niet de enige manier. Ik zie naamontwikkeling absoluut als een artistiek proces. Vergelijkbaar met de schilderkunst of architectuur is de ene stroming niet beter dan de andere. De uitgangspunten die ik eerder beschreef zijn voor mij een soort 'manifesto', gewoon regeltjes die mijn stijl definiëren.

Niet alleen heb ik een voorkeur voor het oproepen van emoties in het algemeen. Het zijn vaak ook enkele specifieke emoties en karakters die terugkomen:

  • Zelfspot
  • Vrolijk/vriendelijk
  • Underdog
  • Uitdager/provocateur
  • Gamechanger
  • Nuchter/down to earth

Vaak is een door mij bedachte naam een mix van deze karaktereigenschappen. Waarbij een of enkele eigenschappen meer dominant naar voren komen. De afweging die ik hierbij meestal maak is een mix van identiteit van het product en de mensen achter het product en de aard van het product. Voor software of webapplicaties kies ik vrijwel altijd voor een korte vriendelijke simpele naam. Hiermee wil ik benadrukken dat de eindgebruikers een eenvoudige interface kunnen verwachten. Het doel is ze te stimuleren de software te leren kennen. Er is altijd een leercurve, een drempel. Als ze die hobbel eenmaal genomen hebben is de kans groot dat het klanten voor het leven worden. Voor een startup die momenteel in ontwikkeling is bedacht ik de naam Trummy. De inhoud van dit project is nog even geheim. Vriendelijkheid en eenvoud en internationaal karakter waren voor mij doorslaggevend. Op onbewust niveau zit er een verwijzing in naar 'trust'. Dat is belangrijk omdat de startup zich richt op een service waarbij klanten iets persoonlijks aan het systeem moeten toevertrouwen.

Voor een andere startup die ook momenteel in ontwikkeling is koos ik de eenvoudige relatief korte domeinnaam 'Twenky'. De startup levert software aan kleine ondernemingen in de reisbranche. Voor een kritische blog met als thema 'gezondere leefomgeving' bedacht ik voor mijn opdrachtgever de naam 'Critical Cactus'. Een ander blog gericht op de ontwikkelingen van zonne-energie koos ik de naam 'Solar Slam'. Hiermee de revolutionare verandering benadrukkend. De laatste naam die ik hier wil bespreken is een naam voor een incubator. Een bedrijfje dat internationaal software en dotcom websites ontwikkelt volgens de principes van Dutch Design. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de naam: Dotchies.

Deel dit artikel

  • Google+