contentstrategie

Startup voor dummies deel 2: vervolg domeinnaam

Vorige week schreef ik over het proces om tot een goede merknaam en domeinnaam te komen. Wanneer ik een beeld heb van het karakter van het merk start een creatieve fase. Eigenlijk is de stap van identiteit naar karakter een bruggetje. Ik vertek uit kernwaarden en transformeer dit naar een 'karakter'. Kernwaarden zijn nog te plastisch wat het lastiger maakt het creatieve proces te starten. Ik stel me een karakter voor, nooit eendimensionaal maar met verschillende facetten. Een karakter zie ik in deze context als een schil rondom de diepe merkidentiteit. Het communcieert met de buitenwereld. Het karakter staat tussen de kern en haar externe omgeving in. Ook hier gaat de vergelijking met mensen op. Nu bestaat er iets, voor mijn gevoel van vlees en bloed dat een passende naam moet krijgen. 

Out of the box

Het is in de creatieve fase belangrijk om vooral ook veel tegen te denken en wegen te volgen waarvan je bij voorbaat al weet dat het helemaal niets gaat worden. Alle slechte, flauwe of ronduit destructieve namen moeten worden opgeschreven. Juist deze bij voorbaat slechte namen plaveien de weg naar echt vruchtbare bodem. Hiermee breek ik uit een cocon van clichés waar ik zelf altijd in zou blijven hangen wanneer ik niet die omweg zou durven nemen. Ik noem dit simpelweg 'warmdraaien'. Hierna breekt een fase aan waarbij relatief snel veel aardige namen ontdekt worden. Deze werk ik meestal visueel uit in een eenvoudig logo. Hoewel ik absoluut geen bijzondere designvaardigheden heb, helpt het wel een naam beter te beoordelen.

Kritische fase

Na een wilde creatieve periode zet ik de 10-20 beste namen in een illustratieprogramma. Zelf gebruik ik het gratis open source progamma Inkskape. Een prima programma voor het maken van illustraties. Het is nu belangrijk om het 'kill your darlings' principe goed toe te passen. Voor mij soms toch nog lastiger dan ik zou willen. Ik betrap mezelf in deze fase vaak op 'wishful thinking', waarbij ik vooral de leuke en positieve aspecten van een naam zie. Er zijn veel meer redenen waar een naam op afgeschoten dient te worden. Als er tenminste een van de volgende zaken op de naam van toepassing is keur ik hem af:

  • Negatieve associatie tenzij de negatieve associatie een bewuste provocatie is (vaak van toepassing bij 'challengers').
  • Onduidelijk.
  • Lijkt op iets waar je niet mee geassocieerd wilt worden.
  • Geen beschikbaarheid van zowel .nl als .com
  • De positieve associatie of kracht waarop je de naam selecteerde is te cryptisch
  • Blijft niet hangen. Dit is eenvoudig te testen. Ik laat de naam 1 x vallen aan 3 mensen. 3 Dagen later vraag ik of ze de naam nog weten. Uiteraard moeten ze alledrie de naam nog weten.
  • De naam is te uitleggerig. Dat maakt hem minder interessant en eventueel zelfs irritant. Zo gruwel ik van biologische merken die dubbelzinnigheid van het woord 'natuurlijk' gebruiken: 'Natuurlijk goed' brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

In een specifiek geval breek ik met de laatste regel. Wanneer het niet echt nodig is om een merk te bouwen kan het vanuit conversie oogpunt beter zijn een meer generieke naam domainnaam te kiezen. Het kan ook helpen van SEO perspectief omdat Google dan bepaalde keywords in de domeinnaam herkent. Al denk ik dat de waarde vanuit SEO perspectief uiteindelijk verwaarloosbaar wordt. Een generieke naam is namelijk op geen enkele manier een garantie voor de kwaliteit van de content. De voordelen zijn momenteel vooral een gevolg van beperkingen van het Google algoritme. Wanneer andere websites namelijk linken naar je site kiezen ze in in 80-90 procent van de gevallen de naam van de website als anchor tekst in de link. Wanneer de domeinnaam cruciale keywords bevat dan resulteert dit in waardevoller links dan links waarvan de anchortekst een niet bestaand woord is.

Daarbij kan een generieke naam een voordeel opleveren binnen de getoonde resultaten. Omdat relatief meer mensen klikken op die betreffende link naar de website dan normaal gesproken het geval zou zijn in relatie tot de specifieke positie binnen de zoekresultaten. De generieke naam is in die zin een duidelijker antwoord op het probleem van de zoeker. Uiteraard zijn hier ook weer nuances. Als de naam spammy is zullen mensen de link juist mijden. Zo heb ik voor een online vioolcurcus de vrij generieke naam: Violin From Scratch gekozen. dat vind ik sterker dan bijvoorbeeld bestonlineviolinvideos. Het is dan wel vrij uitleggerig maar het heeft ook wel iets speels in zich. Ook het directe nononsense karakter spreekt me aan. Het hele amateuristische, huiselijke past voor mij gevoel goed bij dit product. Volgende week zoom ik meer in op achtergronden van namen die ik 'ontdekt' heb.

Deel dit artikel

  • Google+