contentstrategie

Startups for dummies deel 1: de domeinnaam

Naast mijn werkzaamheden voor Sauerkraut LWC ben ik bezig met een startup. Hiervoor werk ik samen met twee technische partijen. Het komt er op neer dat we samen een nieuw product in de markt zetten. De verkoop van dat product zal volledig online geschieden. Ik ben verantwoordelijk voor de branding (naam, tone of voice), creative direction en user experience. Mijn eerste prioriteit  was het verzinnen van de naam en daarmee ook de domeinnaam. Nu heb ik veel ervaring met het bedenken van pay-offs en namen voor nog op te richten organisaties. Veel mensen denken dat een naam spontaan ontstaat. Dat zal voor sommigen ook wel zo werken. Voor mij is het echter veel meer een proces. En in zoverre het nog geen proces is zal dat wat mij betreft een proces mogen worden. Daarmee bedoel ik een aantal vaste stappen die gezet moeten worden die uiteindelijk een goed resultaat opleveren. Dat is veel prettiger dan hopen dat er voor de deadline er toevallig iets goeds naar boven komt. Ik wil hier delen hoe een proces er voor mij uitziet.

De uitgangspunten

Ik heb een aantal zeer goede boeken gelezen over kritische factoren van merknamen en domeinnamen. Nog steeds is het boek: “de 11 onwrikbare wetten van ebranding' voor mij een klein meesterwerk. Dat boek gaf als eerste expliciet aan wat belangrijke eigenschappen zijn van online succes. Deze wetten zijn van toepassing op offline merken maar gelden nog sterker voor de internet jungle. Online is het nu eenmaal nog moeilijker om op te vallen. Laat staan dat mensen je onthouden. Ik ga hier niet alle wetten bespreken. De belangrijkste les die dit boek mij leerde was wel dat generieke namen niet werken. Het is een valkuil waar zeer veel ondernemers intrappen. Als je boeken verkoopt dan moet je boeken.nl hebben en als je een internet zoekmachine start wil je zoeken.nl kopen. Het tegendeel is waar. Van de 100 meest populaire websites hebben 97 geen generieke naam. De uizonderingen zijn: blogger, ask en... die derde ben ik alweer vergeten. Kortom geen search.com maar google.com en geen books.com maar amazon.com. Daarnaast onthouden mensen makkelijker korte opvallende namen. Namen die een beetje vreemd zijn werken goed. Het is helemaal fantastisch wanneer er indirect een verwijzing is naar het product. Wat dat betreft is Twitter de ultieme naam. Het logo maakt het geheel af.

Identiteit

De uitgangspunten vormen het kader waarbinnen ik werk. Je zou het ook randvoorwaarden kunnen noemen. Echt moeilijk wordt het met bepalen van de identiteit. Ik vraag me af wat of wie de organisatie of website is. Wat is het voor persoon? Wat is het karakter? Voor mij moet een merk of domeinnaam altijd een menselijke kant hebben. En zoals zoveel mensen op hun eigen manier leuk of interessant zijn bestaat er ook geen ideaal merkkarakter. Het enige wat ik me dan kritisch afvraag is of het merk bestaansrecht heeft. Laten we eerlijk zijn, als het niets toevoegt waarom moet het er dan zijn? Voor het een merk zoek ik naar een uitdagende, stoere naam of eventueel provocerende naam (Sauerkraut) en voor een andere een subtielere naam. Uiteindelijk bevat het merkkarakter vele facetten, randjes en kantjes. Maar al te menselijk.

Volgende week meer over de procedure om tot een goede domeinnaam te komen.

Deel dit artikel

  • Google+