contentstrategie

Panda 4.0 een nieuw fundament voor Google rankings

Panda is de naam voor een operatie van Google voor een serie aanpassingen van het algoritme dat de ranking van websites bepaalt. Operatie Panda is begin 2011 gestart en had als doel het verminderen van de zichtbaarheid van dunne websites met lage kwaliteit van content. De originele naam was “Farmer”. Een naam die meer de lading dekte omdat ze verwees naar de 'Farm' websites waar bezoekers eenvoudig artikelen op konden plaatsen, volgepropt met belangrijke keywords. Vanuit deze artikelen werd weer naar de eigen website gelinkt. Hiermee werd het algoritme van Google misleid omdat die linkjes van deze lage kwaliteit websites te hoog werden gewaardeerd.

Panda is door Google in het leven geroepen om nog beter kaf van het koren te onderscheiden. Niet alleen de artikelen websites maar vooral ook scraper sites werden aangepakt. Scraper websites zijn sites die content van andere websites afschrapen en dit aangepast op een eigen website plaatsen. Dit aanpassen gebeurt vaak geautomatiseerd. Scraper websites voegen geen daadwerkelijk unieke content toe aan het web en parasiteren op bestaande websites.

Een andere categorie van sites die Google met haar Panda update probeert aan te pakken zijn de review websites die alleen als doel hebben een bepaald product te verkopen met een beknopte recensie. Het betreffende product wordt in praktijk vaak verkocht op een grote online winkel zoals bijvoorbeeld amazon.com. De review website doet niet veel meer dan doorlinken. Bij verkoop wordt commissie ontvangen. Tenslotte zijn er nog de websites die puur gemaakt zijn voor 'Adsense', het advertentienetwerk van google. Wanneer een bezoeker op een advertentie klikt die op een website staat is dat eigenlijk niet veel anders dan een 'escape' klik. Een snelle manier om de pagina te verlaten. Voor dergelijke websites is de escape klik vaak een doelstelling op zich omdat ze per klik geld ontvangen. Het loont in dat geval de content niet volledig of zwak te maken.

De Panda 4.0 update die 21 mei 2014 werd aangekondigd door Google zal nog sterker gebruik maken van sociale signalen om de kwaliteit van content te meten. De grote verliezers zijn grote portals als eHow en Hubpages. Voor mijn gevoel is dit een goede zaak.

Na de Panda 4.0 update wordt het produceren van goede content nog belangrijker. Daarnaast moet de content gedeeld worden en aanslaan bij een actieve community. Zo overtuig je Google van de waarde van je website.

Deel dit artikel

  • Google+