contentstrategie

Opnieuw de lucht in

Virgin America heeft haar website vernieuwd. Het New Yorkse buro Work & Co is samen met het Londense buro Build verantwoordelijk voor het nieuwe design. Hiervoor hebben ze mobiele apps en video games als uitgangspunt genomen. Het resultaat is een heel eenvoudige en zeer gebruiksvriendelijke website.

Volgens de maker is het project gestart met de gedachte alsof er nog nooit een website voor een luchtvaartmaatschappij ontworpen is. Veel historische design wetten zijn overboord gegooid en 2014 is het uitgangspunt geworden. Natuurlijk is de website responsive. Maar het belangrijkste is de minder-is-meer aanpak. Alle rommel is van de website verwijderd en de meest essentiële informatie wordt duidelijk en helder gepresenteerd. De gebruiker wordt stap-voor-stap door elke fase van de reservering geleid. Het laat de gebruiker focussen op elke afzonderlijke taak, net zoals apps en videogames werken. Het lijkt allemaal heel simpel, maar voor zo’n complex e-commerce systeem is dit een ongelooflijke technische uitdaging geweest.

Bij het boeken van een vliegticket is het belangrijk de stress van bezoekers weg te nemen. Iedereen zoekt natuurlijk naar goede deals, de perfecte vlucht en de best beschikbare plaats. Dit levert altijd stress op. Om dit een beetje op te vangen is er wat humor in de website gestopt door gebruik te maken van grappige illustraties van steden en personages. De gebruiker kan bijvoorbeeld tijdens het boekingsproces zijn eigen personage kiezen.

Daarnaast worden er een reeks van animaties gebruikt om de nieuwe website te introduceren en illustreert onder andere het frequent flyer-programma, de beschikbaarheid van on-board wifi en de muziek- en entertainmentsystemen.

Om de vernieuwing te voltooien is er ook nagedacht over de instapkaart. Vrijwel iedereen print zijn instapkaart uit op een A4’tje. Vervolgens wordt ie 2 keer gevouwen tot A6 formaat, zodat de kaart in je achterzak past. Dit opvouwen is dan ook het uitgangspunt geworden bij het ontwerp. Na het vouwen blijft het gebied met de meest belangrijke en te raadplegen informatie aan de buitenkant.

Mooi en goed design waarin usability voorop staat!

Deel dit artikel

  • Google+