contentstrategie

Oliver Laric - Versions

Originele ideeën bestaan niet meer. Alles is al gedaan en bedacht. Het gegeven dat alle ideeën 'op’ zijn is frustrerend. Want wie wil er nou niet niet als origineel, uniek of als pionier de geschiedenis ingaan?

Maar hergebruik is van alle tijden. Verpak een goed, maar niet-origineel idee in een nieuw jasje, presenteer het als innovatief en / of vernieuwend en je kans op succes is groot. Het jasje is je sleutel: een goed idee uit de vorige eeuw kun je nu -ten tijde van het intertnettijdperk- met andere middelen vormgeven. Dat levert een heel origineel en uniek eindproduct op.

‘Versions’

De film ‘Versions’ van Olivier Laric is een manifest om aan te tonen dat kopieën niet inferieur zijn aan het origineel en hergebruik van alle tijden is. Dit in historisch perspectief geplaatste copyright manifest betrekt zelfs de Klassieken en de zestiende-eeuwse Beeldenstorm in het verhaal. De film haalt diverse voorbeelden aan van hergebruik, zoals de klassieke literatuur en haar vele navolgers, de kopieën van klassieke beelden, cammovies, gefotoshopte nieuwsfoto’s en hergebruik van dezelfde scènes in verschillende tekenfilms. Versions onderzoekt de karakteristieken van origineel en kopie: beide hebben een verschillende status, en de kopie is niet noodzakelijk inferieur aan het origineel. Iedere versie heeft betekenis en is een toevoeging aan de cultuur.

 

Oliver Laric

Oliver Laric maakt deel uit van een jonge generatie kunstenaars die is opgegroeid in het internettijdperk. Hij omarmt en bekritiseert het digitale domein.  Zijn films en installaties verwijzen naar de culturele impact van allerlei technieken en software zoals photoshop, green screen, clipart, morphprogramma’s, emoticons en sharing sites zoals YouTube. Waarom zou je zelf nieuw beeld maken wanneer er reeds oneindig veel in omloop is? En waarom zou je moeilijk doen over het auteurschap van die beelden? Larics werk is te plaatsen in de actuele discussie over origineel en kopie.

Bron: Nederlands Instituut voor Mediakunst

Deel dit artikel

  • Google+