contentstrategie

Mossel SEO, klamp je vast

Op MOZ.com is er iedere week een interessante 'whiteboard Friday'. Zelf heb ik al een aantal jaren een lidmaatschap bij MOZ, maar deze video tips zijn ook toegankelijk voor niet leden. In de aflevering van 13 juni behandelt Rand Fishkin, oprichter van MOZ een slimme SEO tactiek. Hoe kun je als onbekende website profiteren van de grote bekende websites die op dat moment de hoogste ranking innemen op zeer competitieve termen in Google?

Normaal gesproken volg je als startende onbekende website een bescheiden strategie. Een van de eerste dingen die je doet is onderzoeken of er keywords zijn die relevant verkeer kunnen opleveren waarvan de concurrentie laag is. Zo probeer je langzaam, naarmate je website meer waardevolle content bevat en externe links verzamelt, hoger te ranken op meer competitieve keywords.

De SEO tactiek die Rand Fishkin beschrijft volgt een volledig andere aanpak. Je onderzoekt hoe jouw website gebruik kan maken van websites zoals Wikipedia die vrijwel altijd hoog rankt en de andere top websites voor het betreffende keywords. Zo kun je bijvoorbeeld een Wikipedia-pagina over jouw onderwerp verbeteren door op de Talk page informatie en referenties toe te voegen. In deze referenties kun je naar jouw organisatie, merk of artikelen verwijzen. Hoewel het niet altijd mogelijk is om een link naar jouw website te plaatsen kan het een slimme tactiek zijn. Een deel van het verkeer op de Wikipedia komt dan toch maar mooi jouw merk of organisatie tegen. Dit maakt je sterker en betrouwbaarder binnen de scene die interesse heeft in het onderwerp.

 

De productie van waardevolle content zoals een educatieve of leuke video kan je merk onder de aandacht brengen bij de grote populaire websites. De websites die nu hoog ranken hebben deze positie vrijwel altijd te danken aan publicaties van waardevolle content. Zij zitten vaak te wachten op verse content zodat zij ook hun positie kunnen waarborgen.

Een andere vruchtbare tactiek is het kijken naar de social media accounts van de hoogst rankende websites. Vervolgens onderzoek je wie deze social accouts volgen en wie zij nog meer volgen. Zo heb je snel een overzicht van de belangrijkste autoriteiten binnen dit domein. Hoe kun je deze mensen bereiken?

Deel dit artikel

  • Google+