contentstrategie

Mobile 2014 de comeback…uh doorbraak van HTML5

OK, al sinds Jeffrey Zeldman schreef over designing op basis van webstandaarden ben ik een volgeling. In de desktop wereld heeft deze visie zich de afgelopen 15 jaar bewezen. Open standaarden en de scheiding tussen inhoud en vormgeving is de standaard geworden. Waar vind je tegenwoordig nog Flash websites? En als ze al bestaan, dan worden ze nauwelijks bezocht. Webstandaarden zijn verder geëvolueerd in responsive web design. Responsive webdesign is in feite niet veel meer dan het presenteren van HTML, toegesneden op een specifieke schermresolutie. Of beter gezegd een range waarbinnen zich een bepaalde resolutie bevindt.

Voor mij zijn er grote overeenkomsten tussen native apps en het ter ziele gegane Flash. De techniek is gesloten en content binnen de app is niet te indexeren via zoekmachines. Zowel native apps als Flash boden meer visuele en technische mogelijkheden dan HTML. Flash was bijzonder geschikt voor animaties maar ook voor hele nuttige UX ervaringen. Denk bijvoorbeeld aan een webshop waarbij je spelenderwijs producten kon draggen en droppen in een winkelmandje. Nu werken native apps feilloos samen met hardware toepassingen van een smartphone. Denk aan de camera, vibration, geo-locatie, microfoon enzovoort. Dit verklaart het grote succes van zowel Flash enkele jaren terug en de booming native app markt de laatste 6 jaar.

De hierboven genoemde geslotenheid is echter een groot nadeel. Tel daarbij de afhankelijkheid op van een dominante commerciële partij. Voor Flash was dat Adobe en nu zijn het Apple en Google voor de native apps. Ondertussen wordt HTML 5 volwassen. In 2012 gaf Mark Zuckerberg html5 nog de schuld van vertragingen om vervolgens voor native te kiezen. Voor sommigen is dit eerder een voorbeeld van een slecht vakman die zijn gereedschap de schuld geeft. De native app van Facebook is vervolgens nagebouwd met HTML5 waarbij een betere performance werd gehaald.  

Het grote probleem voor native development is nu toch de fragmentatie. Je moet een app tegenwoordig toch minimaal voor zowel de Appstore als voor het Android platform bouwen. Dat resulteert in hoge developmentkosten. Daarbij is een app niet zomaar in de Appstore geplaatst. En hoewel ik een groot liefhebber ben van Apple producten moet toch gezegd worden dat het Appstore regiem nogal dictatoriaal is. Wat op zich Apple's goed recht is. Ze moeten zelf weten wat ze wel en niet willen verkopen in hun winkel. Dat sluit niet uit dat mensen graag de vrijheid willen hebben verder te shoppen. Wat dat betreft is een app niet anders dan andere vormen van content of games.  

HTML5 is vanuit het perspectief van developmentkosten de way to go. Eenmalig ontwikkelen om vervolgens op alle platformen aan te bieden. Daarbij kan een HTML5 app vrij eenvoudig aangeboden worden in de Android en Appstore met behulp van Phonegap. HTML5 is daarnaast wel makkelijk te indexeren waardoor er net als bij desktop websites veel meer logische promotiemogelijkheden zijn. SEO, AB splittesting en focus op UX zijn hier sleutelwoorden. HTML5 is hard in ontwikkeling en in 2014 zullen de meeste hardwarefuncties op de smartphone probleemloos werken met en aangestuurd worden door HTML5. Kortom, mobile 2014 wordt het jaar van HTML5. En dat biedt volop mogelijkheden...

Deel dit artikel

  • Google+