contentstrategie

Het internetgebruik onder CEO’s is van een bedenkelijk niveau

Internet is niet meer weg te denken uit onze maatschappij of werkvloer. Het gebruik van social media is niet alleen leuk. Zakelijk is het ook een belangrijk communicatiemiddel geworden. Daarom verbaasde het me toen ik de blog van Richard Branson las. Als je kijkt op welke schaal social media wordt ingezet in de top van bedrijven dan blijkt dat slechts 16% van de CEO's momenteel deelneemt aan social media.

Uit IBM's 2012 Global CEO Study bleek dat de meeste CEO's social media niet serieus nemen. Slechts een van meer dan 1.700 respondenten hadden hun eigen blog! Sommigen zitten op LinkedIn, minder op Twitter en nog minder op Facebook, Google+ en elders op het web. De studie gaf aan dat binnen vijf jaar social media de nummer twee manier zal zijn in de omgang met klanten! (na face-to-face persoonlijke interactie).

Over vijf jaar?

Het internet zal weer helemaal zijn veranderd tegen die tijd, en het bedrijfsleven zal dan hopeloos achterlopen. Het zijn namelijk niet alleen CEO's die social media groot kunnen maken. Waar mogelijk, moet iedereen binnen een bedrijf worden betrokken bij wat elders gebeurt binnen hun bedrijf, en in de rest van de wereld. Social media is een geweldige manier om dit te doen. Ook kan een community van wereldwijd gelinkte bedrijven hieraan bijdragen.

Toch, net als op alle andere gebieden binnen het bedrijfsleven kunnen CEO's de nieuwe standaard zijn door juist het voortouw hierin te nemen. Door het negeren van sociale netwerken missen zij een grote kans. Er zijn tal van zakelijke leiders die gebruik maken van social media, en mijn inspratie voor deze blog, Richard Bran(D)son, rekent zich maar al te graag onder hen.

Deel dit artikel

  • Google+