contentstrategie

Hoe kun je via ‘influencers’ je doelgroep bereiken?

Onlangs gaf Rand Fishkin, voormalig CEO van Moz een aardige videopresentatie over het bereiken van zogenaamde 'influencers'. Influencers staan binnen marketingjargon voor mensen die als autoriteit gelden binnen een bepaalde branche of domein. Zij kunnen veel invloed uitoefenen op het aankoopgedrag van grote groepen mensen. Het bestaan van influencers is zo oud als de weg naar Rome. Lang voor het ontstaan van het web lieten mensen zich sturen of beïnvloeden  door kenners, auteurs in vakbladen, recensenten, academische autoriteiten, succesvolle sporters, leiders binnen het zakenleven of medisch specialisten.

Je doelgroep bereiken ook als het onmogelijk is...

Het kan zijn dat jouw doelgroep niet op je site komt, niet jou blogs leest, je niet volgt op Twitter en op geen enkele manier in je (digitale) netwerk zit. Hoe kun je ze dan toch bereiken? Ook al lijkt dit een onhaalbare uitdaging, er is altijd een houvast. Zij zullen zich hoe dan ook op een bepaalde manier oriënteren en aan hun informatie komen. Omdat we tegenwoordig leven in een informatie jungle zullen zij shortcuts gebruiken om het kaf van het koren te scheiden. Hiervoor gebruiken zij autoriteiten die de kennis en expertise hebben en daarnaast voldoende kritisch zijn. Je kunt je doelgroep bereiken via deze autoriteiten.

Over de influencers

Je kunt influencers bereiken wanneer je hun belang weet te doorgronden. In zekere zin staan influencers ook onder druk. Het is een bevoorrechte positie die verdiend moet worden. Zij moeten zichzelf bewijzen door het  continu delen van waardevolle ideeën, informatie en content. Zij zijn erg actief op sociale netwerken. Twitter is met name belangrijk voor deze groep. Hoewel slechts 19% van de actieve webgebruikers op Twitters zit is het percentage onder influencers bijna 100%. Zelfs de niet zo web savy CEO heeft wel een twitter-account.

Zij zijn in staat je sociale bereik sterk te vergroten. Het bereiken van een enkele influencer kan al zeer effectief zijn. Wanneer ze jouw content delen bereik je vaak indirect je doelgroep. En in veel grotere aantallen dan je zelf had kunnen doen.

Zelfs als jouw doelgroep geen volgers zijn van de influencers is deze strategie meestal wel vruchtbaar. De influencers geven sociale signalen af waarmee jouw content onder de aandacht komt. De ontvangers van de influencer versterken deze signalen door middel van bijvoorbeeld  'tweets', 'likes' en 'links' . Voor zoekmachines is dit een belangrijke indicatie dat jouw content goed is. Dit heeft een hogere ranking tot gevolg. Via deze hogere ranking komt jouw content alsnog onder de aandacht van jouw doelgroep.

Hoe bereik je influencers?

Influencers zijn natuurlijk niet voor niets influencers. Blijkbaar hebben zij de capaciteit om een selectieve toonaangevende rol te spelen. Vanzelfsprekend zijn zij erg kieskeurig. Daarbij krijgen ze waarschijnlijk erg veel verzoeken en is hun tijd nog schaarser dan gemiddeld. Nu is natuurlijk de grote hamvraag hoe je dan deze influencers zou moeten bereiken. Hoe krijg je ze zover dat ze jou content op hun website of via sociale media delen?

Op de eerste plaats helpt het wanneer je een persoonlijke relatie hebt met een influencer. Wanneer je dicht bij een influencer staat zal hij of zij veel eerder geneigd zijn überhaupt naar je werk te kijken. Misschien ken je niet direct influencers maar de kans is groot dat je wel iemand kent die een influencer kent. Je kunt altijd vragen om een introductie.

Als jouw content de influencer in een positief daglicht stelt dan heeft de influencer een duidelijk belang bij het delen van die content. Je kunt hierbij denken aan positieve  onderzoekgegevens in relatie tot de stijl, formule, branche of product van de influencer. Dit wordt ook wel ego baiting genoemd. Het gaat er hierbij wel om dat je waarde toevoegt en niet klakkeloos een rapportje deelt. Je kunt onderzoeken met elkaar verbinden of vanuit een bepaald perspectief becommentariëren.

Verder willen influencers altijd meer bereik. Zij staan iedere dag onder druk om aan de verwachtingen te voldoen. Wanneer jouw content waardevol is zal dit hun bereik vergroten. Zij hebben een primeur of zijn er in ieder geval binnen hun netwerk vroeg bij.

Een vierde en belangrijk motief is wanneer jouw werk hun werk is. Als het je lukt om tijdens de productie van de content hen erbij te betrekken dan zullen zij veel eerder geneigd zijn dit werk te delen. Je kunt ze bijvoorbeeld vragen naar hun mening en dit in je werk opnemen. Uiteraard kun je ook denken aan het gebruiken van hun academische modellen, formules, software of verwijzen naar hun boeken.         

Tenslotte, als jouw werk de geloofwaardigheid van hun overtuigingen ondersteunt is er een serieuze kans dat zij hier iets mee gaan doen. Veel mensen en met name influencers zijn zeer gepassioneerd in hun visie, een meer filosofisch gedachtegoed wat vaak ten grondslag ligt aan hun eerder genoemde meer concrete uitwerkingen in de vorm van formules, modellen, software of boeken. Wanneer jouw content dit gedachtegoed ondersteunt zullen ze veel eerder geneigd zijn dit te delen.

Deel dit artikel

  • Google+