contentstrategie

Het onmogelijke in beeld

Verwar de kijker met esthetisch mooie beelden van bizarre situaties. Fotograaf Richard Mosse (1980, Kilkenny, Ierland) bespeelt de gevoelens van de kijker op zijn eigen, sublieme wijze. Mosse maakte een film in Oost Congo. Sinds 1998 vonden daar 5,4 miljoen mensen de dood door aan oorlog gerelateerde zaken. De beelden kennen we allemaal wel van tv of uit de krant: jungle, uitgestekte heuvellandschappen, slingerende rivieren. Maar ook kindsoldaten, armoede, verminkte lichamen. De manier waarop Mosse dit in beeld brengt doet je geloven dat je beland bent in een surrealistisch sprookje op een verre planeet. Hoe moet je hier nou naar kijken of op reageren? Met bewondering? Afgrijzen? Is het kunst? Voyeurisme? Documentair? Politiek? De beelden verwarren en een eenduidig antwoord is niet te geven.

Richard Mosse koos ervoor om zijn project in Oost-Congo te schieten op Kodak Aerochrome, een analoge infrarood film. Dit soort films werden ontwikkeld tijdens de Koude Oorlog en gebruikt om gecamoufleerde vijandelijke installaties, verborgen in het landschap, waar te nemen. Het gebruik van infrarood film door Mosse in Oost-Congo legt het directe verband tussen de militaire toepassing van dit medium en het potentieel ervan om het onzichtbare zichtbaar te maken. Richard Mosse won met zijn serie De Enclave de '2014 Deutsche Börse Photography Prize’.

 

Deel dit artikel

  • Google+