contentstrategie

Het gedachtengoed van Sauerkraut LWC is opgepikt!

Magazine Excellent Business - Inspiratiebron voor ondernemers - is een luxe businessmagazine voor ondernemers die succes nastreven. Webstrateeg Freddie Compier werd in een interview gevraagd uitleg te geven over de werkwijze van Sauerkraut LWC.

Artikel: Het Rotterdamse bureau Sauerkraut LWC kijkt verfrissend aan tegen de manier waarop bedrijven het beste hun marketingstrategie kunnen insteken. “Hard roepen dat je de beste bent, werkt niet meer.”

“Wij zagen de kans een nieuw bedrijf te beginnen dat marketing op een andere manier benadert dan het traditionele reclamebureau. De gedachte dat de eindgebruiker centraal moet staan is al lang bekend”, zegt Freddie Compier, medeoprichter en webstrateeg van bureau voor online contentstrategie Sauerkraut LWC, dat in maart 2012 van start ging. 
De tijd dat een bedrijf z'n boodschap tijdens het reclameblok op tv door de strot van de consument duwt, sterft snel een stille dood, denkt Compier. “Mensen lastigvallen met interruptive marketing heeft door de opkomst van het internet zijn meerwaarde verloren. Promopraat wordt genegeerd. Maar voor unieke en relevante content, iets wat je interessant vindt of waar je wat aan hebt, staan mensen wel open.”

Tactisch model

Er zijn tegenwoordig oneindig veel kanalen waarmee je je doelgroep kunt bereiken. “Denk aan YouTube, Pinterest, Twitter, websites, blogs, et cetera. Op korte termijn kun je makkelijk bezoekers naar je website trekken met een pay per click-campagne zoals Adwords. Maar wil je op lánge termijn een continue bezoekersstroom genereren, dan is het beter wanneer je content creëert waar mensen écht in geïnteresseerd zijn”, aldus Compier. Dit kunnen filmpjes, animaties, blogs, software, apps, fotografie of infographics zijn. Ook offline-uitingen kun je volgens Compier perfect inzetten. “Bijvoorbeeld door een evenement te organiseren dat interessante content oplevert voor social media.”
Sauerkraut LWC heeft zijn gedachtengoed vertaald naar een tactisch model waarin onder andere het belang van zoekmachines, webstandaarden en social media zijn opgenomen. “Het komt erop neer dat we het creatieve aspect uit de reclamewereld combineren met de technische wereld van de zoekmachine marketing.”

Link worthy content

Wanneer je de naam Sauerkraut uitspreekt klinkt het volgens Compier lekker scherp en Duits, waardoor het enigszins shockeert. Maar juist daardoor blijft de naam goed hangen. “LWC staat voor link worthy content. Dit is online content die het waard is om te delen en te linken.” Webstrateeg Compier vormt het compacte bureau samen met art directors Edson Goes en Jasper Spronk. Ieder van hen heeft zijn eigen expertise. Daarnaast werkt het bureau intensief samen met een vast netwerk van specialisten. Zo heeft Sauerkraut LWC onlangs samen met een digitale uitgever een iPad-magazine op de markt gebracht dat de nummer 1 positie in de Appstore behaalde. Met recht een mooi voorbeeld van hoe de Rotterdamse start-up contentmarketing bedrijft.

Deel dit artikel

  • Google+