contentstrategie

Google updates page layout algoritme

Matt Cuts maakte op 7 februari een belangrijke update bekend met betrekking het page layout algoritme van google. Het filter wordt ook wel het 'top heavy algorithm' genoemd. Websites die bovenaan veel banners hebben staan worden minder goed gewaardeerd en zullen lager gaan ranken. De achterliggende filosofie van deze update is natuurlijk het waarborgen van de optimale gebruikerservaring.

Google wil dat haar gebruikers, zoekers zoals jij en ik, een prettige user experience hebben wanneer ze iets met Google opzoeken. Google probeert zo goed mogelijk een inschatting te maken van goede websites. Een zeer belangrijke maatstaf is de externe linkstructuur. Google kijkt wie er naar de specifieke website linkt en hoe ze dat doen. Daarnaast zijn er factoren zoals het besproken page layout algoritme. Dit is een van de vele 'on page' factoren. Kortom een anayse van de website zelf. In tegenstelling tot externe factoren zijn deze 'on page' factoren geheel zelf aan te passen en te verbeteren.

Veel website eigenaren waarvan advertentie-inkomsten een belangrijke inkomstenbron is plaatsen hoog boven in page layout banners. Deze worden vaker gezien. Het is een top spot waar ook vaker op geklikt op. Dit levert ze meer geld op.

Stel bijvoorbeeld dat 1% van de bezoekers op een topspot banner klikt en maar 0.5% van de mensen op een banner klikt wanneer deze onderaan de pagina staat. Ga er verder vanuit dat een nummer 1 ranking op een specifieke term iedere dag 10.000 bezoekers oplevert en een nummer 4 positie levert nog maar 1000 bezoekers op. Laten we aannemen dat websites die op nummer 1 stonden dalen na plek 4 wanneer ze de banner laten staan op een hotspot positie. Je kunt dan de volgend eenvoudige berekening maken:

Voor de algoritme update:

1% x 10.000  bezoekers = 100 clicks

Na de update en zonder aanpassing (dalen naar plek 4)

1% x 1000 bezoekers = 10 clicks

Na de update en banner naar onder en goede content boven (top 1 wordt behouden)

0.5% x 10.000 bezoekers  = 50 clicks


Met de recente page layout dwingt Google website-eigenaren tot contentverbetering. Het plaatsen van vervelende banners die direct als eerste bovenaan getoond worden resulteert in een lagere ranking en minder bezoekers. De lagere ranking resulteert in minder bezoekers. Het wordt daarom steeds lastiger om geld te verdienen met 'dunne' content. Hiervoor komen andere businessmodellen in de plaats. Het loont om bezoekers juist vast te houden met goede content.

Deel dit artikel

  • Google+