contentstrategie

Google pusht merken

Het is al lang helder dat Google gevestigde merken een speciale behandeling geeft. Dit zit als het ware al besloten in het algoritme van Google. Externe links en social media vermeldingen zijn van grote invloed op de ranking binnen de zoekresultaten. Gevestigde merken hebben op dat vlak vrijwel altijd een voorsprong.

Google's liefde voor grote merken wordt nog duidelijker wanneer we kijken naar de 'The Creator Playbook for Brands'. Dit is een instructieboek van Google, geschreven voor grote merken. Het doel van dit instructieboek is merken te ondersteunen bij het ontwikkelen van waardevolle content. Reclame moet zo leuk, boeiend en waardevol worden dat de eindgebruiker hier vrijwillig haar aandacht aan besteedt.

In woorden van Google:
"In a world of shortening attention spans and increasing options, advertising is undergoing a sea change. More and more, ads are becoming content—something people choose to watch. In this guide, we translate the tools and know-how developed by a generation of YouTube content creators to help brands develop ads that will resonate with 21st century consumers."

Eigenlijk lijkt dit precies op de visie van Sauerkraut LWC. Alleen zijn wij een commercieel bureau en Google is een zoekmachine. OK, misschien is Google al lang geen zoekmachine meer. Zelf hebben ze als missie alle informatie in de wereld zo toegankelijk mogelijk te maken.

Het instructieboek is als volgt ingedeeld:
1 - Content Marketing
2 - 10 Fundamentals to Create
3 - Schedule Your Content
4 - Optimize Your Content
5 - Promote Your Content with Paid Media
6 - Amplify Your Content with Social
7 - Measurement

Je kunt je afvragen of dit instructieboek binnen deze missie past? Gaat Google hier niet weer een stapje verder met het stimuleren van commerciële content? De resultaten in de zoekmachines worden al lange tijd gedomineerd door betaalde advertenties. Vooral wanneer het commerciële termen betreft. Je moet dan een stuk scrollen om bij de organische resultaten te komen. In het begin werd er vaak gesproken over het 'rechter rijtje'. Dat is nu niet meer het geval.

Nu stimuleert Google merken om reclamemateriaal aantrekkelijker te maken. Hierbij deelt Google allemaal bezoekersgedrag en geven ze tips, tactieken en een concreet plan van aanpak. Ik heb hier geen oordeel over. Zoals eerder gezegd, SLWC, doet hetzelfde. Het is echter wel merkwaardig dat er nu wel een omslagpunt is. Waar vroeger Google louter reeds gepubliceerde content optimaal probeerde te selecteren is Google nu een aanjager van het produceren van hoogwaardige content. Wij zullen er in ieder geval ons voordeel mee doen.

Deel dit artikel

  • Google+