contentstrategie

Google herschrijft liefdevol je title tag

Matt Cutts van google heeft een video gepost waarin hij uitlegt dat Google in sommige gevallen de title tag van je website herschrijft. De achterliggende reden is dat Google streeft naar een hoge click trough rate binnen de SERP's (search engine result pages). Wanneer je de kans zo klein mogelijk wilt maken dat Google de door jouw gekozen title tag herschrijft moet je zoveel mogelijk aan de volgende uitgangspunten voldoen:

  • Relatief kort.
  • Een goede beschrijving van de betreffende pagina en in het meest ideale geval ook van de website waar de pagina onderdeel van is.
  • Uiteraard relevant voor de zoekopdracht.

Wanneer de title tag niet aan deze regels voldoet zal Google waarschijnlijk een andere title tag plaatsen. Google zal waarschijnlijk de volgende bronnen gebruiken:

  • Content op je webpagina.
  • De anchor tekst van inbound links.
  • Eventueel raadpleegt Google de beschrijving gebruikt in het ODP (Open Directory project).


In de video legt Matt Cutts het accent heel slim op click trough rate en de verbetering van de eindgebruiker. Hierdoor suggereert hij dat Google je een handje helpt bij het formuleren van een title tag. Dit is echter niet het hele verhaal. Je hoeft alleen maar naar de functie van Matt Cutts te kijken om te begrijpen waar het hier vooral om draait. Matt is hoofd van de anti spam afdeling en daardoor een van de meest belangrijke personen binnen Google. Het geniale van Matt is dat hij als Google cop vrij dictatoriale beslissingen van Google zeer innemend, helder en vriendelijk kan brengen. Matt komt over als een sympathieke nerd met een hoge aaibaarheidsgehalte. In praktijk bewaakt hij snoeihard de kwaliteit van Google en schroomt niet om met algoritme updates miljoenen websites droog te leggen. Een instelling die noodzakelijk is spamgedrag te bestrijden.

Ook in dit geval is het herschrijven van de title tag een vorm van spam bestrijden. Sommige publishers schrijven nu eenmaal misleidende title tags om zo meer bezoekers naar de website te trekken. Wanneer de pagina in kwestie niet voldoet aan de verwachtingen die de title tag beloofd -deze wordt immers prominent getoond in de SERP's- dan zal de eindgebruiker teleurgesteld zijn in Google.

Check onderstaande video voor een liefdevolle uitleg en dan begrijp je ook dat Matt Cutts goed is voor een salaris van tientallen miljoenen.

Deel dit artikel

  • Google+