contentstrategie

Geld verdienen met Instagram

Misschien heb je een maandje terug het verhaal gelezen van de werkloze fotograaf Daniel Arnold. Met slechts $ 90,- op zijn bankrekening en een nieuwe maand huur in vooruitzicht kreeg hij een vruchtbare ingeving. Hij plaatste een bericht op Instagram:

"Hello, I just turned 34 this second. For one day only I am selling 4×6 prints of whatever you want from my Instagram archive for $150 each. I swear I will never sell anything this cheap again. If you’re interested, send a screenshot of the photo(s) of your choice to arnoldaniel@gmail.com (one d) and I will send a paypal invoice, followed by a signed print. Easy peasy. Happy my birthday. I love you"

Hoewel hij als fotograaf geen werk had was hij wel acht uur per dag foto's aan het maken met zijn iPhone. Hij was door gawker.com gekozen als beste fotograaf van Instagram en werd geprezen om zijn voyeuristische snapshots genomen tijdens zijn dagelijkse lange wandelingen door New York City. Na het plaatsen van een topless foto werd zijn account van Instagram verwijderd. Hij registreerde een nieuw account en kreeg 22.000 volgers. Nadat hij zijn oproep op Instagram gepost had werd er binnen een dag voor $ 15.000 aan orders bij hem geplaatst.

Ik ben altijd zeer geïnteresseerd geweest in het principe van power to the people. Daniel Arnold is typisch een voorbeeld van Alvin Toffler's concept van de 'prosumer' (1980). Een individu dat iets voor zichzelf maakt en tevens verkoopt.

Het leek me daarom een uitdaging om zelf eens een Instagram foto te verkopen. Ik wil hier met je delen welke stappen ik heb gezet. 

Op de eerste plaats worden je kansen sterk vergroot wanneer je in bezit bent van een smartphone met Instagram. Ik had al Instagram op mijn eerste iPhone staan en ooit een bescheiden collectie foto's aangelegd. Het is niet noodzakelijk dat je foto's een hogere kunstvorm zijn. Uiteraard helpt het wel. Daniel Arnold is een geweldige fotograaf en heeft daarom ook veel volgers. Desondanks verkopen veel mensen clichématige taferelen van landschapjes, eten, oldtimers, TV karakters (Breaking Bad) en natuurlijk huisdieren.

Vervolgens heb ik een account aangemaakt bij instaprints.com. Instaprints heeft zich volledig toegelegd op het verkopen van instagram foto's geprint op canvas, metaal, posters, ansichtkaarten, iPhone hoesjes enzovoort. Instaprints verzorgt de productie, betaling en bezorging. Je kunt als 'artiest/fotograaf' zelf je prijs bepalen en instaprints legt hier een basis toeslag bovenop afhankelijk van het materiaal waar de foto op gedrukt wordt.

Het is belangrijk dat je foto's een pakkende naam krijgen. Ik zou zeggen maak het een beetje mysterieus, speels en poëtisch. Daarnaast keek ik natuurlijk direct naar de bestverkopende foto's op instaprints.com. Wat opvalt is een hoog 'marktkraam' gehalte.

Ik moet zeggen dat ik de website instaprints.com vrij matig vind. De usability is niet top maar het werkt wel. Het is vrij eenvoudig een bestaande instagram collectie te koppelen en via instaprints aan te bieden. De grootste uitdaging zit in het verkrijgen van bezoekers naar je verkooppagina op instaprints. Het is vrijwel zeker noodzakelijk je beste foto's onder de aandacht te brengen via Twitter en Facebook. Instaprints biedt een automatische koppeling met deze bekende social media websites.

Check mijn eerste poging en doe het zelf natuurlijk veel beter.

Succes.

Deel dit artikel

  • Google+