contentstrategie

Facebook raakt tieners kwijt

Vorige maand verscheen er een rapport waaruit blijkt dat 3 miljoen tieners, de laatste 3 jaar Facebook achter zich gelaten hebben. In dit artikel wordt beweerd dat dit komt omdat Facebook vooral bedoeld is om contact te houden met mensen die je niet dagelijks ziet. Hoe ouder je wordt hoe meer mensen je leert kennen. Het is voor de tieners daarom minder interessant om Facebook te gebruiken.

Dit lijkt mij een beetje onzin, het valt me juist op dat actieve Facebook gebruikers vooral veel zaken delen met mensen waar ze in het dagelijks leven ook veel mee omgaan. Ik denk dat de groepen dertien tot zeventien jarigen en achttien tot vierentwintig jarigen voorlopers zijn. Ondertussen groeit  Facebook nog flink  onder mensen vanaf vijfentwintig. Het is niet zo dat er slechts sprake is van afnemende groei onder jongeren omdat deze leeftijdsgroepen nu eenmaal meer verzadigd zijn. Waar andere leeftijdsgroepen dertig tot tachtig procent groeien, krimpt de pubergroep met ruim 25%. Je zou kunnen zeggen dat Facebook uitgekotst wordt door de consumenten van morgen.

In het artikel op Marketing Land vind ik het nog opzienbarender, dat de auteur claimt dat dit geen probleem is voor Facebook. En wel om de volgende redenen. Op eerste plaats gebruiken de teens nu Snapchat en Instagram. De auteur beweert dat Instagram van Facebook is en daarom raakt Facebook deze bezoekers niet kwijt. En de tieners die naar Snapchat gaan komen later wel weer terug als ze meer vrienden hebben. Ik gaf al aan dat mensen Facebook volgens mij niet primair gebruiken voor het managen van al hun relaties. De actieve gebruiker deelt met mensen die in hun inner circle zitten. En als ze eenmaal Facebook verlaten omdat ze via Instagram en Snapchat hun pica's delen dan gaan ze dit later niet via Facebook doen. Ze verkiezen blijkbaar een platform zoals Snapchat of Instagram dat gespecialiseerd is in het uitwisselen van foto's. De user experience, of simpel het gemak, maakt hier het verschil.
Het tweede argument, dat stelt dat Instagram van Facebook is en dat Facebook eigenlijk geen bezoekers verliest is nog grotere onzin. De cruciale term is hier Value Per Visitor (VPV). De waarde per bezoeker is hoger omdat de website en apps van Facebook een veel sterker business model hebben dan Instagram. Er valt gewoon veel meer te verdienen aan deze bezoekers omdat ze met andere taken bezig zijn, langer blijven hangen en dat er meer kansen zijn views te genereren of ze te verleiden tot cost per action acties. Facebook is op zich sterk in het aanspreken van latente behoeftes. Dit in tegenstelling tot Instagram waar mensen vooral zeer effectief een bepaalde taak uitvoeren. Foto maken, foto bewerken, foto delen. 

Het belangrijkste wat ik zelf uit deze ontwikkeling leer is dat persoonlijke content steeds belangrijker zal gaan worden. Het verdien model zelf moet in het belang zijn van de eindgebruiker.  De ideale software applicatie is zoals een Japanse Geisha.

Platformen moeten faciliteren, vriendelijk en dienend zijn. Hun aanwezigheid tijdens interactie moet minimaal zijn en zich slechts beperken tot het noodzakelijke om goed service te verlenen. Dat worden de winnaars van morgen.

Deel dit artikel

  • Google+