contentstrategie

Facebook koopt virtual reality headset maker Oculus VR

Facebook koopt Oculus VR voor 2 miljard dollar. Waarvan 400 miljoen dollar in cash en 1,6 miljard in Facebook aandelen. Waarom zet Facebook deze stap? Volgens mij is de kern van Facebook het faciliteren van een sociaal platform. Volgens Mark Zuckerberg is de mobiel het platform van vandaag en zou virtual reality weleens het platform van de toekomst kunnen zijn. Volgens Zuckerberg kan de technologie van Oculus grote impact hebben op de manier waarop wij met z'n allen werken, spelen en communiceren. De verwachtingen zijn erg hoog.

Hieronder eerst een video waarin een demonstratie gegeven wordt van dit product. Ik zal daarna mijn visie geven.

Oculus VR is in feite niets anders dan een geavanceerde user interface. Wellicht geavanceerder dan die van een mobiel of zelfs desktop. Wanneer je de tv- en filmmarkt als analogie neemt voor social media platformen dan zou je kunnen zeggen dat Oculus VR de interactieve equivalent is van de bioscoop: afgesloten en een ultieme zintuiglijke ervaring.

Precies vanwege deze redenen, kan in het meest positieve scenario, virtual reality bestaan naast de mobiel. Ik denk niet dat VR de mobiel zal vervangen. En dat is dan een positief scenario. Het is maar de vraag of virtual reality zich net als de bioscoop voldoende zal gaan bewijzen. De voordelen van de ervaring moeten de nadelen van het onpraktische en afgesloten zijn overtreffen. De bioscoop heeft daarbij het voordeel dat mensen het zien als een sociaal uitje.

De voordelen die in de demo naar voren komen vind ik ronduit zwak. Ik besef me dat je flink op je bek kunt gaan met voorspellingen. Een beetje zoals de wat aandoenlijke voormalig topman van Microsoft, Steve Ballmer, voorspelde dat de iPhone zou foppen. Zie video:

Desondanks moet je soms stelling nemen en op basis van argumenten en gevoel ergens een uitspraak over doen. Het lijkt er wat mij betreft op dat Facebook vooral uit angst handelt en alle potentiële gevaren vrij blindelings aanschaft. Google Glass daarentegen zou ik op basis van toegankelijkheid en gebruikersgemak veel meer kans geven. Er zitten virtual reality voordelen aan zonder dat je afgesloten bent van de 'echte' wereld. Ik ben van mening dat gebruikersgemak doorslaggevend is voor het al dan niet slagen van een product.

Deel dit artikel

  • Google+