contentstrategie

Een werkbaar SEO actieplan

Het opzetten van een online campagne zoals Google Adwords is niet ingewikkeld. Daarbij is het een vrij eenvoudig proces vanuit het perspectief van project management. De afstemming en onderlinge communicatie tussen bureau en opdrachtgever is meestal vrij helder. De opdrachtgever stelt een budget en doelstellingen. Het bureau ontwikkelt samen met de opdrachtgever enkele landing pages. Traffic wordt ingekocht, de resultaten gemeten en er wordt geoptimaliseerd. Het zijn vaak stappen die redelijk solitair door een bureau kunnen worden uitgevoerd.

Voor de meeste bedrijven en hun websites is een natuurlijke hoge ranking in de organische resultatenpagina's van zoekmachines minstens zo interessant. Veel meer mensen klikken nu eenmaal op de de organische resultaten en negeren de gesponsorde linkjes. Daarbij is de click gratis.

Het uitvoeren van een SEO traject is echter een complexe aangelegenheid. Dit komt met name doordat SEO werkzaamheden zo vaak verweven en afhankelijk zijn van verschillende afdelingen binnen de klant. Ik heb altijd veel onderzoek gedaan naar SEO actieplannen en SEO roadmaps. Hoe zorg je ervoor dat een SEO advies daadwerkelijk geïmplementeerd wordt. Het zijn vaak kleine dingen die het verschil maken.  

SEO consultant Kristina Kledzik beschreef gisteren enkele concrete aandachtspunten waarvan de meeste overeenstemmen met het SEO actieplan dat door Sauerkraut gehanteerd wordt. Laten we deze stappen eens onder de loep nemen.

Wees concreet

Voor SEO experts is het al snel duidelijk wat het probleem is. Een matig SEO expert zal een lijst samenstellen met alle SEO problemen. Een van deze actiepunten zou kunnen zijn:

  • er zijn 10 gebroken links in uw website.

Klanten moeten altijd tijd of geld vrijmaken om deze problemen op te lossen. Als klant wil je weten waarom dit een SEO probleem is en waarom het opgelost moet worden. Toch zie je dat dit in praktijk niet voldoende is om de zaken gedaan te krijgen. Zelfs niet wanneer de betreffende organisatie beschikt over een web savy IT afdeling. Wat mist in het advies is het: hoe?

Ook al zijn er heel veel eenvoudige software tools beschikbaar om het probleem snel te verhelpen, in praktijk behoort dit niet tot de dagelijkse taken van de IT afdeling. Het daarom belangrijk precies aan te geven hoe het probleem opgelost moet worden en ze alvast op weg te helpen:

Bijgevoegd is een lijst met alle gebroken links van uw website. We verzoeken u alle links na te lopen en ze te verwijderen of ze aan te passen zodat ze verwijzen naar een webpagina die wel aanwezig is.  

Geef prioriteit aan

Dit is een zeer belangrijke stap. De hoeveelheid SEO taken kunnen soms zo overdonderend zijn dat de opdrachtgever echt niet weet waar te beginnen. Opdrachtgevers zijn vaak geneigd om meer tijd en geld te investeren in het herstellen van factoren die hebben geleid tot een afname van bezoekers dan dat zij investeren in het verkrijgen van nieuwe bezoekers. De prioriteit ligt dan eerst bij het herstellen van google penalties. Wanneer deze zijn gefixt moet er actief gewerkt worden aan nieuwe bezoekersstromen. 

Manual penalties

Wanneer een website miet neer rankt op haar eigen naam dan is er waarschijnlijk sprake van een 'manual penalty'. Dit zal resulteren in een enorme daling van bezoekers en het verhelpen hiervan heeft de hoogste prioriteit. Hiervoor dien je een heroverwegingsverzoek in bij Google.

Algorithmic penalty

Een algoritmic penalty heeft ook een hoge prioriteit. Let hierbij op: een algoritmic penalty is wat anders dan een Google update. Een algorithmic penalty wil zeggen dat google een bepaalde methode classificeert als spam en websites die deze methode hanteren lager laat ranken. Het is daarom zaak zo snel mogelijk de ongewenste methode aan te passen.

Penalty gevaar

Soms ziet een SEO expert problemen aankomen. De website wordt nu nog niet gestraft al worden er spammy methoden toegepast. Het is heel wat eenvoudiger penalties te voorkomen dan een penalty herstellen. Dit speuren naar mogelijke straffen en actief problemen voorkomen heeft een hoge prioriteit. Voor een opdrachtgever is dit moeilijk te accepteren omdat ze de straf nog niet gevoeld hebben en de methoden zijn tot nu toe vruchtbaar gebleken.

Linkstructuur problemen

Een veelvoorkomend probleem, met name bij uitdijende websites, is de interne linkstructuur. Vaak zijn er pagina's die volledig geïsoleerd staan. Doordat geen enkele link naar deze pagina verwijst wordt deze totaal niet door zoekmachines geïndexeerd. Uiteraard zijn gebroken links een veelvoorkomend probleem. Dit tot grote ergernis van de bezoeker.  

Duplicate content

Google waardeert goede content. Dat verklaart ook de Link Worthy Content verwijzing in onze naam Sauerkraut LWC. Wanneer er geen eigen content op de website aanwezig is zal de pagina niet ranken. Een goed SEO expert zal vrij snel aansturen op de ontwikkeling van een contentplan.

Keyword targetting

In de meeste gevallen werkt een SEO expert met bestaande content. Vanuit deze content moet worden onderzocht welke vragen het voor de bezoeker beantwoordt. Vervolgens kan de tekst herschreven worden rondom enkele keywords waarvan de concurrentie niet te hoog is. Daarbij is het belangrijk dat er voldoende mensen zijn die op dit keyword zoeken. Hiervoor kan google keyword planner gebruikt worden.

Kannibalisatie

Veel websites bieden meerdere webpagina's die eigenlijk hetzelfde probleem voor de zoeker oplossen. Die pagina's strijden onderling om dezelfde aandacht. Ze vissen in dezelfde bezoekersvijver. Het is verstandig een duidelijke focus aan te brengen en te beslissen welke pagina moet ranken.

Technische problemen

Voor de overige technische problemen is het handig een technische seo checklist te hanteren.

Geef aan wie er betrokken zijn

Omdat voor vele SEO taken meerdere mensen en afdelingen nodig zijn is het cruciaal om in het SEO actieplan helder op te schrijven wie wat moet doen. Dit lijkt een open deur maar wordt erg vaak vergeten. Het in kaart brengen van alle noodzakelijke resources helpt ook bij het inschatten van de tijd en kosten.

Geef een schatting van uren en kosten

Een SEO actieplan wordt uitgevoerd nadat er akkoord is gegeven door de verantwoordelijke manager. De opbrengsten zijn vrij lastig in te schatten daarom is het essentieel dat de manager in ieder geval inzicht krijgt in de kosten en tijd. Anders dan bij een adwordscampagne vraagt een SEO actieplan veel tijd van medewerkers. Een SEO actieplan behoort inzicht te geven in de scope van de investering.

Deel dit artikel

  • Google+