contentstrategie

Een inspirerend middelpunt

Ik hou van films. Films vormen voor mij een bron van inspiratie. Maar het is niet zo dat ik een doorgewinterde filmliefhebber ben. Ik ben slecht in het onthouden van acteurs, regisseurs en veelbesproken scenes. Meestal weet ik pas of ik een film gezien heb als ik de film nog een keer zie. Bij ons op de studio zijn echte die-hard filmliefhebbers. Dat kan ook niet anders als je met videoproducenten, documentairemakers, animators en geluidseditors de verdieping deelt. In januari is het vaak angstvallig stil wanneer het Rotterdams Filmfestival los barst. Ik beperk me meestal tot 1 of 2 films en laat me meer op de afterparty’s zien.

Toch laat ik me regelmatig informeren over films. Zo laatst ook. Onze animator op de studio, Michiel de Graaff van Milo, attendeerde mij op de regisseur Wes Anderson. Op dit moment draait zijn nieuwste film, The Grand Budapest Hotel, in de bioscoop. Wes Anderson heeft een zeer uitgesproken stijl werd mij verteld. En dat bleek ook wel toen ik de trailer van deze film zag. Surrealistische beelden namen de overhand en de kleuren spatten van het scherm. 'Wauw, inspirerend!', dacht ik bij mezelf. Vervolgens werden mij nog een aantal trailers van andere bijzondere films van deze regisseur getoond; The Life Aquatic with Steve Zissou, The Darjeeling Limited en Fantastic Mr. Fox. We analyseerden zijn films, of eigenlijk trailers, en bespraken wat deze films nu zo bijzonder maakt. Het viel ons op dat in al zijn films een bepaalde soort symmetrie zit. Ook het op de voorgrond brengen van gedetailleerde boeken of documenten komt veel voor. Ik kreeg te horen dat deze films toch echt niet mogen ontbreken op 'de gezien-lijst' van een art director. Het is een visueel genot om zijn werk te bekijken. ’s Avonds ben ik meteen informatie gaan zoeken over deze regisseur en zijn werk. Onze analyse van die middag werd meteen bevestigd. Onderstaand filmpje, gemaakt door Kogonada, laat zien hoe precies en consequent Wes Anderson 'het centreren' toepast in (bijna) al zijn films.

 

Kogonada heeft ook een compilatie gemaakt van hoe Stanley Kubrick het éénpuntsperspectief in al zijn films tot in de perfectie toepast.

 

Een ander prachtig voorbeeld is de manier waarop Quentin Tarantino gebruik maakt van het 'lower-point-view'.

Deel dit artikel

  • Google+