contentstrategie

De ‘Stupidification’ van de maatschappij

Voor het TEDx event: 'TEDxColombiaSIPA, ontwikkelde Capital C uit Toronto een aantal videos waarbij op ludieke wijze wordt ingegaan op de stupidification van de maatschappij. De versimpeling van de maatschappij is een gevolg van principes binnen social media die korte behapbare content belonen en daarmee stimuleren. De eerste video: 'The Vine Effect' beschrijft de gevolgen van het standaard worden van korte, maximaal 6 seconden, lange informatiebrokjes. TEDx met haar 18 minuten lange video's wordt neergezet als een 'last man standing' binnen een tijdperk waarin de maatschappij afglijdt naar een verzameling consumenten met een aandachtsspanne van een peuter die net de snoeppot heeft leeggegeten.

Een tweede video: 'The Glass Era' toont op ludieke manier wat er gebeurt wanneer mensen niet zelf actief op zoek gaan naar informatie maar alles accepteren wat ze wordt aangeboden. Een speels steekje naar Google Glass en wellicht het hele concept van kunstmatige intelligentie waarbij software steeds meer anticipeert op mogelijke wensen. Het schijnt bijvoorbeeld dat Amazon met een experiment bezig is waar ze je boeken toesturen voordat je ze zelf daadwerkelijk besteld hebt. Jouw zoekgedrag geeft ze voldoende informatie waarmee ze met hoge nauwkeurigheid kunnen voorspellen wanneer je over gaat tot een bestelling van een specifieke titel.

Bekijk hieronder de video's:

 

Het is natuurlijk opvallend dat TEDx zelf, met haar video's van 18 minuten zich profileert als verdieping. En dat is misschien niet eens zo gek. Je kunt je afvragen of mensen over een aantal jaar zich echt nog kunnen vastbijten in een studie van tien / vijftien jaar. Ik verwacht zeker veranderingen ten opzichte van 30 jaar geleden. Veranderingen die de laatste jaren in een stroomversnelling komen. Zelf zou ik niet de stelling willen hanteren dat dit perse heel erg slecht is. Ik las onlangs een aardig boek: 'De Barbaren' van Alessandro Baricco, waarin eigenlijk ook betoogd wordt dat de barbarisering van de maatschappij veel schokkender lijkt dan het is. Het is niet per definitie slecht dat mensen andere eisen stellen aan informatie, educatie en entertainment. De grote informatiedichtheid, de enorme hoeveelheid van content en de snelheid waarmee stromingen zich splitsen in andere stromingen en mediaproducten weer worden geremixed, maakt van ons andere mensen.

Het zou me niet verbazen als cultuurfilosofen over een jaar of twintig mijmeren over die goede oude hoogcultuur die zo vruchtbaar bloeide aan het begin van de 21e eeuw. Een creatieve, diepzinnige artistieke periode waar onder leiding van inspirerende en verlichte figuren als John de Mol, kwaliteitsprogramma's gemaakt werden als 'Big Brother' en 'Utopia'. Een tijd waarin mensen de discipline hadden 20 tot 30 minuten naar een scherm te kijken. Het verval, het verval...

Deel dit artikel

  • Google+