contentstrategie

De naakte massa

Naturistencampings. Wanneer ik terugdenk aan de zomervakanties uit mijn jeugd, gaan mijn eerste gedachten terug naar de campings in Frankrijk. Mijn ouders waren, zoals zovelen in die tijd, fervente natuurliefhebbers. Daar hoorde als het even kon, ook blootlopen bij. En dat deed je op naturistencampings, ofwel 'blote-kontcampings', zoals mijn broertje en ik ze steevast noemden. Hoewel vaak onpraktisch (denk aan beach volleyballen..) liep iedereen er zo bij en werd je er op aangesproken als je een zwembroek droeg. Van die tijd heb ik in ieder geval geleerd dat ik me niet hoef te schamen. Of toch een beetje. Nog altijd voel ik een lichte gene bij het zien van blote mensen. Kijk, één of twee blote personen kan ik nog wel handelen, maar als het er meer worden, krijgt het toch iets onaangenaams.

Zo zag ik laatst de commercial van Sanex over huidverzorging. Het is wat mij betreft een goed voorbeeld van het slecht in beeld brengen van menselijk naakt: mensen als haringen in een ton, onecht. En als de mensenmassa wordt uitgezoomd en dit op een huid moet lijken, levert dat een vies plaatje op. Als die reclame op tv langskomt, zap ik direct weg. Misschien wil je 'm ook niet afkijken. Ik geef je groot gelijk.

 

Wat ik een geslaagdere versie vind van massale naaktheid is de commercial over gezond leven van het bedrijf Withings. Sowieso ben ik voor het onder de aandacht brengen van gezonder leven. Het menselijk naakt wordt op een leuke en creatieve manier ingezet om deze boodschap te verkondigen. Meer dan 100 mensen werden in drie dagen 2.000 keer gefotografeerd en deze foto’s werden gemonteerd tot een stop-motionfilmpje.

 

Deze blog over naakte mensen schrijf ik met een dubbele gedachte: natuurlijk vind ik het een leuk onderwerp, dat ik graag wil delen. Maar het is ook een testje. Tot nu toe was mijn blog over een Japanse fotograaf die naakte mensen fotografeerde het meest succesvol.
Nu kijken of deze blog net zo vaak wordt gelezen. Dus, bedankt voor het lezen van mijn blog, je was onderdeel van mijn experiment.

Deel dit artikel

  • Google+