contentstrategie

De kleur van een aardbei

De cover van een magazine kan de makers heel wat zweetdruppels en slapeloze nachten bezorgen. Elke editie is het weer een zoektocht naar de perfecte combinatie van aantrekkelijkheid, originaliteit en de juiste weergave van de inhoud. Soms worden er typografische covers gemaakt, maar meestal bestaat de cover uit beeld en tekst. Het beeld laat zien wat het belangrijkste artikel of thema van het magazine is. Dit wordt ondersteund met een grote of opvallende tekstuele kop. De belangrijkheid van artikelen is veelal af te leiden uit het gebruik van verschillende lettertype, de grote van het lettertype of de kleur. Kleur is altijd moeilijk te definiëren. Voor de een is blauw kil en koud terwijl het voor een ander juist vertrouwen en geborgenheid uitstraalt. Natuurlijk zijn er allerlei kleurdefinities, maar het blijft vaak een soort onderbuikgevoel. Heel persoonlijk en moeilijk onder woorden te brengen.

Bij het toonaangevende Japanse design-magazine BRAIN heeft men een zwak voor kleur. Of eigenlijk vinden ze kleur de belangrijkste factor van het magazine. In elke editie geeft BRAIN kunstenaars en ontwerpers een eenvoudige opdracht. Voor de cover moeten ze uiting geven aan één bepaalde kleur. Dit lijkt heel simpel en dat kan het ook zijn. Maar in onderstaande film wordt er uitgepakt. Hier was de opdracht aardbeirood.

Deel dit artikel

  • Google+