contentstrategie

Correlatie Google +1s en hogere ranking in de zoekresultaten

Zowel maker van SEO software, Moz, als SEO blog: searchmetrics hebben onlangs het vermoeden geuit dat er een direct verband bestaat tussen het het aantal keren dat een webpagina is toegevoegd aan Google+ en hoogte van de ranking van de betreffende pagina.

Hierbij is het belangrijk op te merken dat correlatie wat anders is dan een causale relatie.  In 2011 had Moz al een een correlatie ontdekt tussen Facebook shares en ranking. Het was duidelijk dat pagina's die veel gedeeld werden op Facebook niet hoger rankten ten gevolge van dit delen. Het waren de onderliggende factoren die zowel ervoor zorgden dat een bepaalde pagina veel werd gedeeld en tegelijkertijd verantwoordelijk waren voor een hogere ranking. Je moet dan denken aan factoren als kwaliteit van de content, aansprekendheid en toepasbaarheid. Factoren die ervoor zorgen dat mensen deze content graag delen en webmasters er graag naar linken. Deze factoren hebben een veel sterkere causale relatie met ranking. Facebook shares zijn slechts gecorreleerd met ranking in zoekmachines.

Het lijkt erop dat dit bij Google+ anders is. Het posten op Google+ kan wellicht een veel sterkere invloed hebben op ranken dan tot dusver werd gedacht laat staan erkend door Google. Eigenlijk heeft het platform Google+ alles in huis wat nodig is voor het verbeteren van de ranking in Google. Het is onduidelijk of dit een doelbewuste strategie is van Google. Het zou in ieder geval bijdragen aan een versnelde populariteit van Google+. Iedereen wil immers hoog ranken en als Google+ de snelste weg is...

Google zal dit zelf uiteraard ontkennen. Zij stellen immers dat ze streven naar de beste gebruikerservaring voor de zoeker. Dat betekent de dat ze de meest geschikte pagina passend bij een zoekterm het hoogste willen ranken. Wanneer ze een minder goede pagina hoger ranken omdat deze pagina nu eenmaal vaker wordt toegevoegd aan google+ dan zou dit natuurlijk ten koste gaan van de gebruikerservaring van de zoeker. Dat betekent dat de concurrentiepositie van Google verzwakt en ze kwetsbaarder worden voor nieuwkomers die marktaandeel kunnen afromen.

Tegelijkertijd kun je stellen dat Google zo machtig is en dat Facebook op een ander niveau een gevaarlijke concurrent is. Facebook is als zoekmachine niet concurrerend  maar wel als meest populaire sociaal medium platform.  En sociaal media is als categorie bedreigend voor de categorie 'search'. Er zijn verschuivingen in de manier waarop mensen informatie vinden. Je zou dus kunnen concluderen dat er vanuit het perspectief van de aandeelhouder er toch incentives zijn voor Google om de kwaliteit van haar zoekmachine iets minder te maken wanneer dit een enorme boost geeft aan haar sociale platform, Google+.  Google is op de eerste plaats toch een beursgenoteerd bedrijf en geen zoekmachine.

Stel dat bovenstaande toch niet het geval is. We gaan er voorlopig uit van het scenario dat Google+ posts niet direct bijdragen aan een verbeterde ranking. Zelfs in dat geval biedt Google+ erg veel kansen voor het verbeteren van de vindbaarheid. Google+ onderscheid zich van andere sociale platformen op onder meer onderstaande punten:

1. Posts worden vrijwel direct (real time) geïndexeerd.

Vanaf het moment dat Twitter Google toegang weigerde tot haar data, is Google op zoek gegaan naar andere manieren om heel snel nieuwe content te vinden. Google+ is ondermeer voor dit doel opgezet. In tegenstelling tot Facebook (privacy settings)  en Twitter (blokken van links) is content op Google+ volledig toegankelijk voor Google.

2. Google+ posts geven linkwaarde door

De links die je deelt onderaan je post worden gevolgd en geven waarde door. De links in de bodytekst daarentegen niet.

3. Google+ is helemaal ingericht voor volwaardig bloggen en semantische relevantie.

  • Iedere post heeft haar eigen url.
  • De eerste 50 karakters van de post worden opgenomen in de title tag.
  • Google+ posts kunnen lang en uitgebreid zijn.
  • Posts die vaker gedeeld worden kunnen interne links krijgen vanuit het Google+ platform.

Deel dit artikel

  • Google+