contentstrategie

Close, closer, closed

Toen ik nog brood meekreeg naar school, zat dat altijd in een plastic zakje. Soms vond ik het leuk om het zakje, met de laatste boterham er nog in, vacuüm te zuigen. De boterham werd dan een soort deegbol met kaas, wat ik er grappig vond uitzien. En bij het weer toelaten van de lucht veranderde de deegbol terug in een boterham. Wel enigzins vervormd, maar dat was juist wel lekker!

Couple Jam

Daarom fascineren de beelden van fotograaf Hal mij, denk ik. Heeft Hal dezelfde jeugdervaring als ik en heeft hij daar zijn eigen 'ding’ mee gedaan? Al Googlend kwam ik meer over hem te weten. Hal’s fascinatie gaat over kleine ruimtes, badkuipen en liefdeskoppels. Hij brengt deze elementen samen in een compositie, waarna hij de mensen fotografeert, zoals in zijn eerste werk 'Pinky & Killer’. In 'Couple Jam’ gaat Hal een stap verder en maakt hij composities van geliefden in een badkuip.

Zatsuran

Maar ruimtes kunnen kleiner, moet Hal gedacht hebben. In het project 'Zatsuran’ sluit Hal de geliefden op in een doorzichtige plastic zak en trekt deze vacuüm. Hal heeft daarna een beperkt aantal seconden voor zijn fotoshoot, omdat het zuurstofgehalte in de zak vrijwel nul en zijn modellen niet voor hem willen sterven. Het blijven vrijwilligers. 

Het mooie is dat de liefdeskoppels het vacuüm getrokken worden niet als claustrofobisch ervaren. Ze voelen er zich juist meer door verbonden. Het is zo extreem intiem, dat er geen ontsnappen meer aan: het is een absolutie confrontatie met elkaars lichaamsgeur, zweet en vorm. Het is de ultieme liefdestest. En het levert wonderlijke beelden op.

Hal: 'Mensen zijn pas compleet wanneer ze met iemand anders verbonden zijn. Wanneer ze heel dicht bij elkaar komen, vormen ze één geheel. Dat is waarom ik ze samen verpak.'

Flesh Love

De commerciële kant van deze filosofische gedachten is de Japanse sekswinkel Condomania niet ontgaan. Met de hulp van Hal ontwikkelen ze een opmerkelijke advertentie voor condooms, genaamd 'Flesh Love’.

 

Omdat Hal op zoek is naar steeds kleinere ruimtes waarbinnen iets gebeurt, ben ik benieuwd naar de volgende stap in zijn carriere. Het vacüum trekken zorgt voor een ontmenselijking van het eindbeeld, dus wellicht stapt Hal helemaal af van het gebruik van mensen. En als er geen leven in zijn onderwerp zit, kan hij nog verder gaan met het vacuüm zuigen. Misschien leveren zijn beelden mij dan een flash back op en een beetje jeugdsentiment.

Deel dit artikel

  • Google+