contentstrategie

Budweiser’s “puppy love” sterkste Super Bowl 2014 commercial

De TV commercial “Puppy Love” van Budweiser is door Unruly, een firma gespecialiseerd in video analytics, uitgeroepen als winnaar. De commercial van Budweiser is ruim 1,3 miljoen keer gedeeld. Ruim een miljoen meer dan de tweede plek, een andere commercial van Budweiser. Hiermee stoot Budweiser, een andere bekende binnen de reclamewereld: Volkswagen van haar troon als merk verantwoordelijk voor meest gedeelde commercial.

Hierbij moet aangetekend worden dat de “puppy love” commercial de meeste mediadekking had. De commercial werd voorafgaand aan de Super Bowl, 75 keer op nationale televisiezenders getoond en 1200 keer op lokale stations. Dat is bijna 4 keer zoveel als de “Wing” commercial van Volkswagen.

Linkwaardige emo TV

Hoewel het een old school commercial betreft is ook de “puppy love” commercial met haar ruim 1,3 miljoen shares een bewezen vorm van link worthy content. Wanneer ik als strateeg van Sauerkraut LWC linkwaardige concepten bedenk is de gemeenschappelijke deler altijd de wenselijkheid van de betreffende content. Met andere woorden, de ontvanger moet het willen. Het mag nooit het door de strot duwen van unique selling points zijn, verpakt in een leuke of creatieve vorm. Vaak zijn linkwaardige concepten een vorm van:

  • Waardevolle informatie
  • waardevolle tools of hulpmiddelen (apps/software)
  • Infotainment
  • Entertainment

De commercial is natuurlijk duidelijk een vorm van entertainment. Budweiser en andere bierbrouwers ontdekten lang voor het web al dat bier over het algemeen het beste verkocht wordt door het inspelen op emotionele behoeften. Giep Franzen schreef er in 1998 al eens een mooi samenvattend boek over.

Net als Amstel een periode heeft gedaan is ook bij Budweiser het emotionele thema 'vriendschap'. Bij Budweiser is de link nog sterker door de verwijzing naar 'buddies' in haar merknaam. Wellicht schuilt precies in deze naam het onvermijdelijke succes van dit bedrijf. Voor wie eens meer wil lezen over de imaginaire kracht verscholen in tekens raad ik de werken van de Sloveense filosoof Slavoj Žižek aan.

Budweiser werkt het vriendschaps thema op een bijna tenenkrommende manier uit met een Labrador puppy en een Clydesdale paard. Succesvolle Nederlandse commercials zijn vaak 'grappig' of worden gekenmerkt door zelfspot. De slungelige, Alber Heijn man die zijn eigen kneuterigheid niet zo ziet maar het allemaal wel goed bedoeld. Doe maar gewoon. Soms zijn onze commercials wat grof. Denk aan zaken die misgaan in de beruchte 'even Apeldoorn bellen” spotjes. In de Amerikaanse Disney cultuur zie je dat commercials meer inspelen op geborgenheid, heldendom, romantiek, mystiek en goddelijkheid. Voor even onderdeel zijn van de perfectie. De commercial is gestructureerd als een typische Hollywood film. Het verlangen van de protagonist (puppy), obstakels en tegenslag, een verrassende spectaculaire wending, oplossing en voor altijd gelukkig. Het werkt klaarblijkelijk. Hieronder nog een video waarin de commercial geanalyseerd wordt:

Deel dit artikel

  • Google+