contentstrategie

Cola-drones

Je zal maar aan het werk zijn op 200 meter boven de grond en dorst hebben. Dan is het goed te weten dat Coca Cola over een paar vliegende drones beschikt, die je, met wat mazzel, een paar blikjes cola komen brengen. De intentie is duidelijk: Coca Cola is er voor iedereen, ook voor arbeiders die hun gezin of familie hebben achtergelaten om in een vreemd land hoge gebouwen neer te zetten.
De beelden zijn ontroerend en het idee heel sociaal. Het filmpje is erg deelbaar: ook ik vind het prachtig hoe de drones de kistjes met Coke, inclusief een persoonlijke boodschap, afleveren aan de eenzame arbeiders. En ik raad je dus aan het filmpje te bekijken.

Maar ik moest óók wel even denken aan de honderden arbeiders die al zijn omgekomen tijdens de bouw van de (peperdure) stadions in Brazilie en Qatar. Coca Cola is één van de partners van de Fifa tijdens de Fifa World Cup. En dus ook een beetje medeverantwoordelijk voor de werkomstandigheden en de onredelijke termijn waarbinnen de stadions moeten worden afgebouwd. Het lijkt erop dat Coca Cola per drone een klein zoethoudertje komt brengen aan de mannen op grote hoogte om er zelf mee in een goed daglicht te komen en ons daamee afleiden van de werkelijke omstandigheden waarin deze mensen leven. 

Deel dit artikel

  • Google+